אלונטק לוגו

חוק עזר פסולת עודפת

שתפו

אחד משירותים החיוניים שכל רשות מקומית באשר היא נדרשת לספק לתושביה הוא פינוי פסולת מרשות הרבים (כולל פינוי אשפה ממבני מגורים).
שירות זה שזור בתפיסה הרואה בה כגורם האחראי לשמירה על מרחב נקי ובר קיימא, זאת בעוד מגמת הצטברות הפסולת בכל בית בישראל גדלה בקצב מתמיד.

במסגרת חוק שמירת הניקיון (התשמ"ד, 1984) וסעיף 242 לפקודת העיריות, על עובדי הרשות המקומית או עובדי חברה קבלנית מטעמה לבצע את הליך פינוי הפסולת בצורה האיכותית ביותר, לרבות בעזרת משאיות אשפה ייעודיות שתפקידן לפרוק את האשפה באתרי הטמנה.
עם זאת, לאור פסק דין שניתן בעתירת בג"ץ (1756/10) נכנס לתוקף בשנת 2007 חוק עזר פסולת עודפת, שפירושו מתן אפשרות לרשות המקומית לגבות אגרת פינוי פסולת שאינה כחלק מהארנונה הכללית, ובלבד שמדובר בפסולת שהינה פועל יוצא של תהליכי ייצור תעשייתיים.

קראו גם – טיפול בפסולת אורגנית תעשייתית

חוק עזר פסולת עודפת, למען עתיד ירוק יותר

הרציונל העומד מאחורי החוק מקורו בנקיטת פעולת אכיפה מוגברת שתכליתה עשיית צדק סביבתי בדמות היטל כספי המושת על הגורמים המזהמים.
זוהי בעצם הדרך החוקית של הרשות המקומית "להעניש" את ספקי הפסולת העודפת מתוך כוונה כי לאור הגבייה הנוספת אלו יחדלו ממנהגם וייצרו פסולת בכמות סבירה שאינה חורגת מן הנורמה.

יצוין כי אגרת הפסולת העודפת עשויה לעיתים להאמיר עד לסכומים משמעותיים ביותר עבור תעשיינים ובתי עסקים, כך שיש להתייחס לאמצעי חקיקתי זה בכובד ראש, לבל ספקי האשפה הסדרתיים ייאלצו להכניס את היד עמוק לכיס.

על אף האמור לעיל, רשויות מקומיות רבות עדיין מתקשות לחוקק את חוק העזר בתחומן וביישומו מסיבות שונות.
יש שנמנעות לעשות זאת מסיבות משפטיות או כלכליות (לעיתים מחשש לחשיפת הרשות מפני תביעות) כמו גם בשל חוסר יכולת לבצע אכיפה אפקטיבית ברמה מספקת.

אז מה למדנו?
מעבר לפינוי האשפה הבסיסי, רשויות מקומיות עשויות להשתמש בכלי אותו קבע הרגולטור, באמצעותו תוכלנה לגבות אגרת אשפה עודפת, זאת בנוסף לשירותים המוניציפליים המסורתיים שהיא נדרשת לספק.

חברת אלונטק משמשת כיועצת מקצועית בתחום הפסולת בישראל והינה בעלת רשת קשרים ענפה עם רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ, לרבות היכרות עם חוק עזר פסולת עודפת על בוריו.

חייגו אלינו >> 052-264-6556

קראו בהרחבה על פינוי אשפה פנאומטי

רוצים לדעת עוד על פסולת אורגנית? להתייעצות השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן